شرح وظایف

شرح وظایف

 

شرح وظایف پرسنل ستادی واحد سلامت خانواده شهرستان :

1) شناسایی مشکلات منطقه تحت پوشش و الویت بندی آنها

2) تدوین برنامع عملیاتی بر اساس مشکلات شناسایی شده

3) تجزیه و تحلیل کلیه آمار ها ی مربوطه با بررسیهای انجام شده و ثبت نتایج بصورت مکتوب

4) انجام پایش کارشناسی از واحد های ارائه دهنده خدمت توسط کارشناسان

5) تهیه و ارسال پسخوراند پایشهای بعمل آمده به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت

6) بر آورد سالیانه دارو های بهداشتی مورد نیاز برنامه مادران ، کودکان

7) نظارت بر تامین و نگهداری و توزیع دارو های برنامه مادر ، کودک

8) تشکیل کمیته های مرگ ومیر مادران باردار و کودکان زیر 5 سال

9) ارسال مصوبات کمیته های مرگ ومیر مادران و کودکان به مراکز بهداشتی درمانی

10)پیگیری مداخلات مطرح شده در کمیته های مرگ ومیر مادر و کودکان زیر 5 سال در پایش های بعمل آمده از مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی

11) انجام نیاز سنجی آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی جهت پرسنل محیطی ارائه دهنده خدمت در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی

12) برقراری سیستم بایگانی صحیح در ستاد

13)اطلاع از آخرین دستورالعملها

14)شناخت از وضعیت پرسنلی واحد های تحت پوشش

15) همکاری و ارتباط منطقی و مناسب با سایر واحد های مرکز بهداشت و استفاده از توان و تجربه سایر واحد ها و بخشهای توسعه

16) برگزاری جلسات هماهنگی با سایر ادارات به منظور پیشبرد برنامه های بهداشتی

17)کسب اطلاع از وضعیت موجودی تجهیزات در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت

18) حمایت از مادران باردار آسیب پذیر وسالمندان

18) اخذ پذیرش تلفنی جهت پذیرش مادران باردار در موارد اورژانسی

19) همکاری و شرکت در کار گاههای استانی و شهرستانی و انتقال مطالب گفته شده به رده های مرتبط در مراکز بهداشتی درمانی

20) نظارت بر توزیع مدول های آموزشی ، دستور العمل ها و نشریات و ... در بین مراکز دولتی و خصوصی

21) نظارت و پایش بیمارستا نهای دوستدار کودک

22) نظارت بر مرکز مشاوره شیردهی و مرکز تخصصی ارائه دهنده به کودکان بیمار و دچار اختلال رشد

23) پایش و ارزشیابی برنامه عملیاتی در پایان سال

24) اجرای طرح های تحقیقاتی کشوری وزارت متبوع

25) نظارت و همکاری برنامه حمایتی مشارکتی کودکان زیر 6 سال و مادران باردار                                           

شرح وظایف کاردان ها وکارشناسان سلامت خانواده در مراکزشهری:

 

1) شناسایی مشکلات منطقه تحت پوشش و اولویت بندی آنها.

2) تدوین برنامع عملیاتی بر اساس مشکلات شناسایی شده

3) تجزیه و تحلیل کلیه آمار ها ی مربوطه با بررسیهای انجام شده و ثبت نتایج بصورت مکتوب

4) انجام پایش کارشناسی از واحد های ارائه دهنده خدمت توسط کارشناسان

5) تهیه و ارسال پسخوراند پایشهای بعمل آمده به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت

6) بر آورد سالیانه دارو های بهداشتی مورد نیاز برنامه مادران ، کودکان

7) نظارت بر تامین و نگهداری و توزیع داور های برنامه مادر ، کودکان

10)پیگیری مداخلات مطرح شده در کمیته های مرگ ومیر مادر و کودکان در پایش های بعمل آمده از مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی

11) انجام نیاز سنجی آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی جهت پرسنل محیطی ارائه دهنده خدمت به مادران در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی

12) برقراری سیستم بایگانی صحیح

13)اطلاع از آخرین دستورالعملها

14)شناخت از وضعیت پرسنلی واحد های تحت پوشش

15) همکاری و ارتباط منطقی و مناسب با سایر واحد های مرکز بهداشت و استفاده از توان و تجربه سایر واحد ها و بخشهای توسعه

16) برگزاری جلسات هماهنگی با سایر ادارات به منظور پیشبرد برنامه های بهداشت

17)طلاع از وضعیت موجودی تجهیزات

18) حمایت از مادران باردار آسیب پذیر

19) اخذ پذیرش تلفنی جهت پذیرش مادران باردار در موارد اورژانسی

20)رعایت طرح تکریم وپاسخگویی به مراجعین محترم

شرح وظایف پرسنل سلامت خانواده در مراکز روستایی:

1)شناسایی مشکلات منطقه تحت پوشش وبررسی وضعیت موجود و اولویت بندی آنها

2)بر نامه ریزی و تهیه گانت جهت اجرای برنامه آموزشی

3) تجزیه و تحلیل کلیه آمار ها ی مربوطه با بررسیهای انجام شده و ثبت نتایج بصورت مکتوب

4) استخراج شاخص ها و پوشش فعالیتها (مادران.کودکان. سالمندان .میانسالان .جوانی جمعیت...)

5) تهیه و رسم نمودار فعالیتها و شاخص ها

6) انجام نیاز سنجی آموزشی جهت مراجعین

7)انجام نیاز سنجی آموزشی بهورزان

8)تهیه شناسنامه بهداشتی مرکز 

9 )نظارت بر تشکیل کلاسهای آموزشی جهت مراجعین

10) نظارت برانجام پیگیری موارد تاخیر در مراجعه (کودکان .مادران......)

11) پیگیری کمبود های تجهیزاتی مرکز

12)نظارت برپیگیری گروه های آسیب پذیر و نیازمند مراقبت ویژه تا حصول نتیجه 

13) نظارت بر پیگیری مزدوجین زیر 20 سا ل و آموزش و مشاوره در زمینه فرزند آوری

15)تلاش در جهت ارتقا برنامه مشارکت مردان در زمینه جمعیت

17) نظارت بر انجام مراقبتها و آزمایشات روتین جهت زنان واجد شرایط و کودکان

18)توجه به استرلیزاسیون 

19) توجه به موجود بودن و شرایط نگهداری داروها ی بهداشتی

20) بایگانی منظم اطلاعات و آمار و دستورالعملها

21)نظارت بر انجام مشاوره صحیح با توجه به دستورالعمل

22) نظارت بر ارائه آموزشهای چهره به چهره

23)تهیه لیست سالمندان تحت پوشش و شناسایی مشکلات سالمندان

24) نظارت بر اجرای برنامه آموزشی جهت سالمندان تحت پوشش با توجه به کتابچه موجود

25) تهیه لیست کودکان و مادران نیازمند برنامه حمایتی مشارکتی با توجه به دستورالعمل

26)اطلاع ازکلیه دستورالعمل و بوکلت های مربوطه

27) نظارت بر آموزش به مادران کودکان تحت پوشش برنامه حمایتی در خصوص تغذیه و ارسا ل آمار مربوطه

28) نظارت بر توزیع شیر مصنوعی 

29)رعایت طرح تکریم وپاسخگویی به مراجعین محترم

30)اطلاع از کلیه شاخص ها ی برنامه مادران و مفهوم هر کدام

31)انجام مراقبتهای مادران باردار در دوران بارداری و پس از زایمان و تجویز مکملها

32)شناسایی بموقع مادران نیاز مند مراقبت ویژه

33)پیگیری مادران باردار نیازمند مراقبت ویژه تا حصول نتیجه 

(34تهیه و ارسال آمار و اطلاعات مربوط به برنامه مادران

35)تهیه پوشش فعالیتهای برنامه مادران و رسم نمودارهای مربوطه

36)حمایت از مادران باردار آسیب پذیر

37)تهیه لام پاپ اسمیر ،معاینه پستان ،آی یودی گذاری و معاینه زنان در مورد بیماری های مرتبط و ارجاع موارد غیر طبیعی به سطوح بالا تر

38) کمک به شیر دهی و آموزش شیر دهی بعد از زایمان

39) گزارش سریع مرگ مادر در اثرعوارض بارداری و غیر وابسته طی 24 ساعت به شهرستان

40)انجام مشاوره صحیح با توجه به دستورالعمل

 

شرح وظایف پرسنل واحدمامایی مراکز شهر:

1) شناسایی مشکلات منطقه تحت پوشش وبررسی وضعیت موجوى و اولویت بندی آنها

2) اطلاع از کلیه شاخص ها ی برنامه مادران و مفهوم هر کدام

3) اطلاع از وضعیت موجودی تجهیزات برنامه مادران در مرکز

4) اطلاع از آخرین دستورالعمل های برنامه مادران

5) انجام مراقبتهای مادران باردار در دوران بارداری و پس از زایمان و تجویز مکملها

6) شناسایی بموقع مادران باردار ویژه

7) تهیه لیست اسامی مادران باردار ویژه در واحد به منظور پی گیری تا حصول نتیجه

8) تهیه و ارسال آمار و اطلاعات مربوط به برنامه مادران

9) تهیه پوشش فعالیتهای برنامه مادران و رسم نمودارهای مربوطه به تفکیک مراکز و خانه های بهداشت تابعه

10) بایگانی منظم اطلاعات و آمار و دستورالعملها

11)حمایت از مادران باردار آسیب پذیر

12)تهیه لام پاپ اسمیر ،معاینه پستان ،آی یودی گذاری و معاینه زنان در مورد بیماری های مرتبط و ارجاع موارد غیر طبیعی به سطوح بالا تر

13) کمک به شیر دهی و آموزش شیر دهی بعد از زایمان

14) گزارش سریع مر گ مادر در اثر عوارض بارداری و غیر وابسته طی 24 ساعت به شهرستان و تشکیل کمیته مرگ و میر با حضور پزشک و بهورزان و ارسال صورتجلسه آن به استان

15)انجام مشاوره صحیح با توجه به دستورالعمل

16) ارائه آموزشهای چهره به چهره

17) انجام مشاوره صحیح با واجد ین شرایط فاصله گذاری در خصوص خدمات تنظیم خانواده

18) شناسایی مادران نیازمند برنامه حمایتی مشارکتی با توجه به دستورالعمل

19) اطلاع ازکلیه دستورالعمل و بوکلت های مربوطه

20) اعلام بموقع اسامی مادران باردار ویژهایی که همکاری لازم را با واحد ندارند به ستاد شهرستان

21) درخواست صحیح و منطقی مکمل ها

22) همراهی مادر باردار در شرایط اور ژانسی به مراکز درمانی

23) انجام مشاوره پیش از بارداری

24)رعایت طرح تکریم وپاسخگویی به مراجعین محترم

اعضای گروه

اعضای گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب

 ردیف

 نام و نام خانوادگی

 سمت

 1

 فاطمه شاهمرادی

 کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده

وکارشناس سلامت مادران        

 2

 زهرا میخک بیرانوند

 کارشناس جوانی جمعیت

 3

 زهرا اسدی

 کارشناس تغذیه

 4

 مریم خالدی

 کارشناس کودکان و نوزادان

 5

 مرجان پرویز

 کارشناس سالمندان و میانسالان