با توجه به اینکه در عصر امروز (هزاره سوم) مدیریت و ارائه خدمات در تمام زمینه ها از جمله خدمات بهداشتی درمانی بسوی کیفیت چرخش اساسی داده است بدین جهت ضروری است که تمامی سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی در این خصوص چاره اندیشی نمایند.
با توجه به اینکه در عصر امروز (هزاره سوم) مدیریت و ارائه خدمات در تمام زمینه ها از جمله خدمات بهداشتی درمانی بسوی کیفیت چرخش اساسی داده است بدین جهت ضروری است که تمامی سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی در این خصوص چاره اندیشی نمایند.
شبکه بهداشت و درمان شهرستان گیلانغرب علاوه بر اینکه خدمات بهداشتی درمانی را در برنامه هدفمند طرح ارتقاء فرایندهای بهداشتی خدمات ارائه شده در سطح خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی را پایش میکنند با هدف اینکه مدیریت و کارشناسان ستادی از سطح کیفیت خدماتی که توسط همکاران بهداشتی در سطح شهر و روستا ارائه میشود اطلاع داشته باشند برنامه کنترل کیفی را از اوایل سال 1387 به مرحله اجرا درآورده است.
در این طرح کاردانان و کارشناسان مراکز بصورت ماهیانه از روستای اصلی و اقماری خانه های بهداشت با مراجعه به درب منزل خانوارها خدمات ارائه شده توسط بهورزان محترم را بصورت کیفی کنترل میکنند و کارشناسان ستادی نیز در طول سال علاوه بر پایش معمولی که طبق چک لیست به عمل می آید خدمات همکاران مراکز بهداشتی درمانی و بهورزان را با مراجعه مستقیم به درب منازل و اماکن کنترل کیفی میکنند.برای اینکه کار کلیه همکاران بهورز و پرسنل مراکز بهداشتی بر اساس یک الگوی واحد مورد ارزیابی قرار گیرند چک لیست کنترل کیفی جهت پرسنل ستادی و مراکز بهداشتی درمانی فراهم گردید تا با مداخله منظم و برنامه ریزی شده بر اساس این چک لیست اشکالات موجود را برطرف نماید.
در ضمن واحدهای ستادی مرکز بهداشت جهت استفاده بهینه از وقت و هدفمند کردن کنترل کیفی لیست خانوارها و افراد نیازمند مراقبت و پیگیری به تفکیک روستاهای اصلی و اقماری خانه بهداشت را قبل از کنترل کیفی فراهم نموده و با اولویت این خانوارها اقدام به کنترل کیفی می نمایند.
ضمنا" برای اینکه بتوانیم مراکز و خانه های بهداشت را بعد از کنترل کیفی بصورت مقایسه ای با هم بسنجیم آیتم های چک لیست را نمره بندی کرده بطوریکه جمع نمره آیتم های کاری هر واحد 100 میشود سپس نمره بدست آمده از پایش کنترل کیفی واحد را در ضریب اهمیت واحد ضرب نموده واحد طرح و بعد از جمع بندی نمره نهایی کلیه واحدها نمره کنترل کیفی خانه بهداشت بدست می آید بطوریکه در بهترین حالت ممکن و ایده آل نمره کلی یک خانه بهداشت 100 میشود.
در ضمن لیست مراحل مداخله کنترل کیفی جهت ستاد مرکز بهداشت فراهم گردیده که بر اساس آن تاریخ پایش کنترل کیفی و سپس تاریخ گزارش کنترل کیفی و تاریخ گزارش مداخله صورت گرفته و نهایتا" تاریخ نهایی رفع مشکل بهداشتی در آن قید گردیده و بر اساس این فرمت اقدامات لازم صورت میگیرد.کنترل کیفی که پرسنل ستاد مرکز بهداشت از مراکز و خانه های بهداشت به عمل می آورند بصورت منظم بر اساس برنامه زمانی پایش کنترل کیفی که از پیش توسط واحد طرح و گسترش طراحی شده است انجام می گیرد.بطوریکه روزهای سه شنبه هر هفته همکارانی که اقدام به کنترل کیفی نموده اند بعد از گذشت حداکثر یک هفته نسبت به گزارش کنترل کیفی صورت گرفته با حضور کلیه اعضای اکیپ بازدید کننده اقدام مینمایند، و بعد از گذشت حدود سه هفته از تاریخ بازدید اولیه در روزهای شنبه هر هفته اقدامات مداخله ای صورت گرفته در خصوص مشکل بهداشتی پایش شده در کنترل کیفی توسط کارشناسان ستادی با حضور کلیه مسئولین واحد ها گزارش می شود.سپس همکاران ستادی بعد از گذشت حدود سه ماه نتیجه کلی و نهایی مشکل مشاهده در کنترل کیفی به اطلاع سرپرست مرکز بهداشت می رسانند.
جهت اطمینان کامل از رفع مشکل بهداشتی پایش شده مجددا" توسط تیم کارشناسی ستاد مرکز بهداشت بعد از گذشت حدودا" شش ماه علاوه بر کنترل کیفی مجدد مشکلات بررسی شده در پایش قبلی بخش دیگری از جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت مذکور را بررسی و کنترل منمایند.