اخبار

چگونه از بروز زخم پای دیابتی جلوگیری کنیم؟

چگونه از بروز زخم پای دیابتی جلوگیری کنیم؟

دیابت یکی از بیماری‌های شایع و غیر واگیر است که با ایجاد مشکلاتی برای فرد مبتلا، منجر به اختلال در بینایی، کارکرد کلیه ها، اعصاب و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: دیابت یک بیماری شایع است که چگونه از بروز زخم پای دیابتی جلوگیری کنیم؟می‌تواندعوارض جدی و خطرناکی را در بدن فرد ایجاد کند که موجب مرگ و میر و یا ناتوانی و معلولیت او شود.

دکتر جانبخش افزود: یکی از مشکلاتی که بیماران دیابتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عفونت پای دیابتی است این عارضه به دلیل از بین رفتن عروق و عصب‌های انتهایی پا به وجود می‌آید که در راه رفتن، تعادل و در سلامت پای بیماران اختلال ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه عفونت پای دیابتی به سه دسته تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده‌ترین آن به شکل زخم است که بر اثر اختلال عروق پا ایجاد می‌شود، رسوبات قند، تنگی و گرفتگی عروق را به دنبال دارد و با ضعف خون رسانی زمینه برای ایجاد زخم پا فراهم می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: دسته دوم در اثر اختلال اعصاب پا رخ می‌دهد که این اختلالات باعث بی حسی می‌شود به طوریکه فرد سرما، گرما و درد را حس نمی‌کند و اگر آب جوش یا ضربه‌ای به پا وارد شود با کوچکترین تحریکی تاول ایجاد می‌شود و این تاول‌ها به سرعت عفونی شده و تبدیل به زخم می‌شود.

دکتر جانبخش گفت: اختلال اعصاب پا رطوبت طبیعی و حالت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد در نتیجه ترک پوستی و زخم پوستی ایجاد می‌شود که با نفوذ میکروب‌ها زمینه‌ای برای ایجاد زخم در پای دیابتی‌ها فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: سومین عامل ایجاد زخم پا در دیابتی‌ها ضربه است که در اثر برخورد پا با میز، میخ و اجسام نوک تیز یا گوشه صندلی رخ می‌دهد یا در اثر تماس با کفش ایجاد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه درمان‌های متنوعی برای زخم پای دیابتی وجود دارد، گفت: دارو‌های صنتعی وجود دارد که ریشه بسیاری از آن‌ها گیاهی است و در درمان این زخم‌ها موثر است، عسل نیز در بهبود زخم و از بین بردن میکروب‌ها موثر است.

دکتر جانبخش با اشاره به اقدامات دیگری برای کنترل و درمان زخم پای بیماران دیابتی افزود: رعایت بهداشت پا در این افراد بسیار مهم است، افراد باید هرشب با آب و نمک پای خود را بشویند و پس از آن برای جلوگیری از ترک پوست از روغن زیتون استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عفونت زخم‌های عصبی بر اثر فشار بر روی پا در نواحی مانند کف پا، پاشنه و پنجه پا ایجاد می‌شود، گفت: دیابتی‌ها باید کفش تنگ نپوشند و پیاده روی طولانی مدت نداشته باشند و برای جلوگیری از آسیب به پا از جوراب‌های ضخیم و پشمی استفاده کنند.

دکتر جانبخش اظهار داشت: رعایت رژیم غذایی نیز عامل مهم دیگری در درمان عفونت‌ها است، افراد مبتلا به دیابت ویتامین بیشتری نیاز دارند و باید با مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات این ویتامین را تامین کنند و از اثر ورزش‌های هوازی نیز غافل نشوند.
۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید