اخبار

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

داروهای "ایرانی" کیفیت مطلوبی دارند/ تهدید قاچاق معکوس "دارو"

داروهای "ایرانی" کیفیت مطلوبی دارند/ تهدید قاچاق معکوس "دارو"
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مشکل جدی از نظر دارو و تجهیزات پزشکی نداریم، گفت: برای کاهش وابستگی به واردات دارو بهتر است داروهای ایرانی بخریم.

به گزارش مفدا کرمانشاه به نقل از ایسنا ، دکتر قباد محمدی در نشست خبری که امروز (دوم اردیبهشت) برگزار شد با اشاره به آخرین وضعیت حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی در کشور و استان کرمانشاه، افزود: تحریم‌ها و مسدود بودن راه‌های مالی، این حوزه‌ها را نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: اگرچه هم اکنون به لحاظ تعداد حدود ۹۵ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل و فقط پنج درصد وارداتی است، اما ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه همین داروهای تولید داخل نیز وارداتی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: علی‌رغم همه این موارد با کارهایی که از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته برای شش ماه آینده دپوی دارویی کشور کامل است و برای بعد از این مدت نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده تا کاهش وابستگی به واردات دارو را داشته باشیم.

محمدی حمایت و استفاده از داروهای تولید داخل را از مهمترین راهبردهای وزارت بهداشت اعلام کرد و یادآور شد: قرار است صدور مجوز برای واردات داروهایی مانند برخی مکمل و یا ویتامین‌ها که واردات آنها ضروری نیست کاهش یابد تا ارز کشور برای این اقلام مصرف نشود.

وی با بیان اینکه پزشکان و خود مردم نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشند، تاکید کرد: مردم هم باید تا جایی که امکان دارد از داروهای ایرانی استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشکاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به مردم اطمینان دارد داروهای ایرانی کیفیت بسیار مطلوبی دارند و حتی صادرات برخی از داروها به کشورهایی از جمله روسیه نیز صورت می‌گیرد.

خطر قاچاق معکوس دارو جدی است 

محمدی در ادامه از جدی بودن خطر قاچاق معکوس دارو در کشور و خصوصا استان مرزی مانند کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت دارو در ایران بسیار پایین است، امکان خروج دارو به ویژه داروهای خاص در کشور وجود دارد.

وی از تشدید نظارت بر داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو برای جلوگیری از این موضوع خبر داد و عنوان کرد: نباید اجازه بدهیم دارو از چرخه قانونی خود خارج شود.

احتمال افزایش تقلب در مواد غذایی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره‌ای هم به وضعیت مواد غذایی داشت که بی‌تاثیر از تحریم‌ها نیست و تاکید کرد: حوزه تامین غذا با سایر دستگاه‌ها است و ما بیشتر بر بعد سلامت غذا نظارت داریم.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه مواد غذایی، احتمال تقلب در انواع مواد غذایی بیشتر است و در این زمینه نیز تشدید نظارت را با همکاری سایر بخش‌ها خواهیم داشت.

به گفته این مسئول، در این زمینه خود مردم نیز باید همکاری کرده و از خرید موادغذایی بدون مجوز سازمان غذا و دارو خودداری کنند.

وی اظهار کرد: این تشدید نظارت‌ها را در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی نیز خواهیم داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به بالا بودن آمار مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور، عنوان کرد: مردم باید صرفا کالایی را خریداری کنند که برچسب زردرنگ اصالت کالا را دارد.

محمدی درباره تجهیزات پزشکی و کالاهای مصرفی مراکز درمانی نیز گفت: تاکنون در این زمینه مشکل حادی نداشته ایم.

وی در پایان اشاره‌ای هم به وضعیت مالی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها داشت و افزود: متاسفانه تامین اجتماعی حدود ۱۶، ۱۷ ماه است که پول دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها و هفت، هشت ماه است که بدهی مراکز خصوصی را تسویه نکرده و این امر باعث می‌شود این مراکز نتوانند بدهی خود را به شرکت‌ها و داروخانه‌ها بدهند.

به گفته این مسئول، برنامه‌هایی برای ساماندهی وضعیت مالی این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید