اخبار

مردم کرمانشاه سالیانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه دارو هزینه می‌کنند

مردم کرمانشاه سالیانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه دارو هزینه می‌کنند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم استان کرمانشاه سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی هزینه می‌کنند.

دکتر قباد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: این مقدار هر ساله در حال افزایش است که با تغییر سبک زندگی و استفاده از تغذیه سالم از این هزینه کاسته خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه نظارت بر عرضه کالاهای سلامت‌محور و رسیدن کالای سالم به دست مردم از مهمترین اولویتهای معاونت غذا و دارو است، عنوان کرد: کالاهای سلامت محور مانند دارو مجوز مصرف از وزارت بهداشت را دارند و همچنین سلامت داروها توسط سازمان غذا و دارو تایید و از طریق داروخانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کالاهای سلامت‌محور مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به‌طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: اگر دارو، تجهیزات پزشکی و مکملهای غذایی از فروشگاه‌های غیرمجاز تهیه شود، سلامت آنها مورد تأیید معاونت غذا و دارو نخواهد بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به فعالیت عطاری‌های غیرمجاز در سطح استان اشاره کرد و بیان کرد: این مراکز حق دخالت در امور پزشکی و تجویز و عرضه دارو ندارند و فقط مجاز به فروش پودر گیاه، ریشه گیاه، برگ گیاه و ریشه گیاه هستند.

دکتر محمدی با بیان اینکه استفاده مردم از برخی کالاهای ناسالم از عوامل اصلی گسترش بیماری است، بیان کرد: بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان با مصرف کالاهای سلامت‌محور و به‌ویژه غذا در ارتباط است، اما با این وجود مردم در برخی موارد از مواد غذایی قاچاق و غیرمعتبر استفاده می‌کنند.

وی محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق را از دیگر عوامل اصلی تهدید سلامت مردم دانست و گفت: مصرف مکمل‌های ورزشی غیرمجاز از دیگر تهدیدهای سلامت است و مردم باید به‌ویژه جوانان از خطرهای ناشی از مصرف این مواد آگاهی پیدا کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه دارو سمی است که اثر درمانی دارد، بیان کرد: مواد دارویی با تجویز و تشخیص پزشک در اختیار بیمار باید قرار می‌گیرد زیرا استفاده اشتباه از دارو مشکلات جدی برای بیمار به وجود می‎آورد و بنابراین مصرف خودسرانه داروها خطرناک است.

دکتر محمدی با اشاره به فعالیت سامانه 190 برای پاسخگویی به عوارض دارویی گفت: مردم می‌توانند از این سامانه به عنوان مرجعی موثق به منظور نحوه استفاده از داروهایی که از سوی پزشک معالج آن‌ها تجویز شده یا عوارض احتمالی داروها  اطلاعات لازم را از طریق تماس تلفنی کسب کنند.
۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید