اخبار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: راه اندازی بخش پیوند قلب و کبد در دستور کار است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:  راه اندازی بخش پیوند قلب و کبد در دستور کار است
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: راه اندازی بخش پیوند قلب و کبد به عنوان یکی از نیازهای منطقه غرب کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دستور کار است.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر محمودرضا مرادی روز پنجشنبه در نخستین کنگره ملی قلب و ورزش در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه افزود: با توجه به فعالیت بیمارستان امام علی (ع) به عنوان مرکز تخصصی قلب غرب کشور، بسترهای لازم برای راه اندازی بخش پیوند قلب در این بیمارستان فراهم است.
او گفت: برای راه اندازی بخش پیوند کبد در کرمانشاه هم تلاش می کنیم و امیدواریم شاهد راه اندازی این بخش برای پوشش بیماران غرب کشور و استان باشیم.
وی در ادامه به تشریح فعالیت های بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه به عنوان مرکز تخصصی قلب غرب کشور اشاره کرد و گفت: این مرکز از خرداد سال 87 با 100 تخت فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون تعداد تخت های آن به 192 تخت افزایش یافته است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد که از آن سال تاکنون 21 هزار و 488 عمل جراحی، 70 هزار مورد آنژیوگرافی و دیگر اقدام های قلبی و عروقی در این مرکز انجام شده است.
به گفته او ، از زمان فعالیت بیمارستان امام علی (ع) در کرمانشاه تاکنون 84 دستیار داخلی قل نیز تربیت شده است. 
او توضیح داد که این بیمارستان رتبه چهارم کشور را به خود ا ختصاص داده است.
دکتر مرادی یکی از طرح های اجرا شده در این بیمارستان را که از آبان سال 94 شروع شده است، طرح پیشگیری از سکته های حاد قلبی عنوان کرد و افزود: مرکز اورژانس در بیمارستان امام علی (ع) برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که تاکنون از مرگ و یا بیماری های نارسایی قلبی یک هزار و 826 نفر جلوگیری شده است. 
او توضیح داد: فردی که دچار عارضه قلبی می شود را باید حداکثر تا 90 دقیقه به مرکز درمانی انتقال داد و اگر در این زمان منتقل شود می توان از مرگ و یا نارسایی های قلبی او جلوگیری کرد.
وی در ادامه سخنان خود بر سرمایه گذاری در بُعد پیشگیری از ابتلا به بیماری ها نیز تاکید کرد و گفت: هزینه کردن در بخش پیشگیری موجب کاهش هزینه ها در بخش درمان می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که مقاله ای نیز در این کنگره ارائه داد ، در ادامه گفت: از جمله اهداف این کنگره تاکید و ارتقاء سواد و آگاهی پیرامون عوامل دخیل در بروز بیماری هایی است که به سبک زندگی افراد بستگی داشته و با رعایت و اصلاح روند زندگی می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.
دکتر مرادی افزود: طبق تحقیقات جهانی بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر جهان ناشی از بیماری های غیر واگیر است و در این بین بیماری های قلبی عروقی در رتبه نخست بیماری های غیر واگیر و از جمله مهمترین عامل مرگ و میر در دنیا از جمله کشور ما قرار دارد.
او اظهار داشت: شیوع بالای این بیماری و وجود آماری مبنی بر اینکه از هر چهار مورد مرگ یک مورد مربوط به بیماری های قلبی عروقی است خود خبر از لزوم توجه دو چندان مردم به سبک زندگی در پیشگیری از این بیماری را می دهد. 
وی تصریح کرد: ورزش مداوم با کاهش وزن، کاهش BMI ، کاهش درصد چربی و کلسترول و تنظیم فشار خون نقش بسزایی در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه ارائه مقاله خود گفت: بیماری ها به 2 دسته واگیر و غیرواگیر دسته بندی می شوند که خوشبختانه با اقدامات ارزنده ای که در حوزه سلامت کشور صورت گرفته، بیماری های واگیر در حد زیادی کنترل شده و مرگ و میر ناشی از آن ها به طور چشمگیری کاهش یافته است.
مرادی افزود: در بروز بیماری های غیر واگیر همچون دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان و... عوامل گوناگون داخلی و خارجی اثر گذار هستند.
او گفت: عواملی چون سن ، جنس ، ژنتیک از جمله فاکتورهای داخلی و عواملی چون رژیم غذایی ، تحرک و عدم مصرف دخانیات از جمله فاکتورهایی است که در بروز بیماری های غیر واگیر موثر هستند.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اتخاذ سیاست جامع در سطح استانی و ملی و تدوین و اجرای راه حل های موثر در مقابله با چالش های حوزه سلامت و ارتقای روز افزون این حوزه از جمله دیگر مواردی است که نیازمند توجه است.
او مشارکت و عزم همگانی مسئولان استانی در توسعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه را بسیار اثر گذار دانست و تاکید کرد که باید در حوزه پیشگیری از ابتلا به بیماری مانند بخش بخش سرمایه گذاری بیشتری کرد.
نخستین کنگره ملی قلب و ورزش با حضور اساتید، اعضای هیات علمی، متخصصان و دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی روز پنجشنبه در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه آغاز شد.
در اولین کنگره قلب و ورزش 187 مقاله علمی ارسال شده که توسط کمیته علمی و داوران 15 مقاله به عنوان سخنرانی، 51 مقاله به عنوان پوستر پذیرفته شده و 14 سخنران مدعو نیز در این کنگره به ارائه مقاله می پردازند. 

این کنگره از امروز 2 آذر به مدت سه روز برگزار می شود.

 

۲۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید