اخبار

چگونه کیف، کفش و پوشاک مناسب دانش آموز را انتخاب کنیم؟

چگونه کیف، کفش و پوشاک مناسب دانش آموز را انتخاب کنیم؟

کارشناس مسئول واحد سلامت جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه  افزایش اگاهی والدین و نوجوانان در زمینه نحوه انتخاب ملزومات مناسب دانش اموز بسیار مهم دانست و گفت: رعایت نکاتی ساده و در عین حال بسیار مهم موجب آرامش، راحتی، شادابی و حفظ سلامتی دانش اموز شده و امکان بهره برداری بیشتر او را از مدرسه و فرصت های آموزشی فراهم می آورد.

الهه صادقی با بیان اینکه لباس فرم راحت دانش آموز موجب تمرکز بیشتر در ساعات درسی می شود گفت: لباس دانش آموز بایستی گشاد با یقه راحت باشد تا در ساعات درسی تمرکز داشته و در زمان ورزش و زنگ تفریح از فعالیت خود لذت ببرد.

وی ضمن اشاره بر اینکه بهتر است روپوش دارای یک یا دو جیب برای گذاشتن لیوان و سایر لوازم دانش آموز در زنگ تفریح باشد درخصوص رنگ مقنعه نیز افزود: بهتر است 2 تا 3 عدد مقنعه از رنگ روشن تهیه و در هفته یک الی دوبار شستشو و اتو شود .

صادقی با بیان اینکه شلوار بایستی آزاد و راحت بوده تا مناسب نشستن و برخاستن دانش آموز باشد گفت: لباس زیر دانش آموز بطور روزانه تعویض و شسته شود، زیرا او در ساعات مدرسه ممکن است نسبت به طهارت بعد از اجابت مزاج کم توجه باشد.

کارشناس مسئول واحد سلامت جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه همچنین کفش های نامناسب را عامل آسیب های جدی به ستون فقرات، کمر، گردن و حتی سیستم داخلی بدن و عضلات ران دانست و گفت:هنگام خرید کفش نباید تنها به سایز درج شده روی کفش توجه داشت بلکه کفش بایستی با فرم طبیعی پاهای فرد مطابقت داشته باشد ضمن اینکه باید توجه داشت که به طور طبیعی پاهای فرد، صبح ها حدود نیم سایز کوچکتر از بعد از ظهرهاست بنابراین بهترین زمان برای اندازه کردن و خرید کفش عصرها می باشد.

صادقی اظهار داشت:کفش مناسب کفشی است که وقتی شما ایستاده اید میان نوک بزرگترین انگشت پا (معمولا شصت پا) و انتهای کفش حداقل یک سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد و شما قادر باشید انگشت پای خود را آزادانه تکان دهید بنابراین خرید کفش تنگ به امید اینکه پس از مدتی جا باز می کند اشتباه است.
وی با اشاره به اینکه در هنگام خرید کفش پوشیدن هر دو لنگه ضروری است گفت:در اغلب افراد سایز یکی از پاها از پای دیگر بزرگتر است لذا در هنگام خرید پای بزرگتر را ملاک انتخاب قرار دهید.
صادقی با بیان اینکه کفشی انتخاب کنید که سبک و راحت بوده و ضمن اینکه حدود 3 سانتی متر پاشنه داشته باشد سعی شود قابل شستشو بوده و حتی المقدور رویه آن چرم باشد زیرا چرم تنفس کرده و تهویه دارد . 
وی پینه پا، میخچه، درد مفاصل، درد زانوها و پاشنه پا و خستگی زودرس را عوارض پوشیدن کفش های تنگ دانست و گفت: با پوشیدن کفش های گشاد نیز پاها تاول می زنند و فرد در هنگام راه رفتن تعادل کافی ندارد.

در ادامه صادقی با بیان اینکه کوله پشتی به دلیل اینکه وزن بار را به دو قسمت تقسیم می کند بهترین نوع کیف برای دانش آموز است گفت: اندازه کوله پشتی باید متناسب با سن و قد دانش اموز باشد و وزن آن نباید بیشتر از 10 درصد وزن بدن باشد بنابر این اگر دانش آموز هنگام حمل کوله پشتی به جلو خم شود، شانه هایش را گرد کند و موقع راه رفتن سرش را پایین بیندازد باید بدانیم که کوله اش سنگین است.

وی اظهار داشت: کوله پشتی باید بند سینه ای و کمری داشته باشد، در قسمت های مختلف آن پشت و بندها ازاسفنج استفاده شده باشد. بندهای شانه ای پهن باشند و بهتر است جهت حفظ ایمنی در هنگام تردد، از نوارهای شبرنگ روی کوله پشتی استفاده شود.
صادقی افزود: دانش آموزان در صورت احساس درد در شانه، گردن، کتف و ...، احساس سوزش و خارش و گزگز بازو و قرمزی روی شانه حتما این موارد را به والدین و کارشناس بهداشت مدرسه اطلاع دهند.

 

منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید