دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵, ۲۰:۴۴
جستجو
 
Email

 e-mail

توصیه بهداشتی

 

پیامبر اکرم (ص) :

« دوست داشتنی ترین شما نزد خداوند کم خوراکترین و سبک بدن ترین شماست »

 

نکات کلیدی در خصوص هرم غذایی :

 

* از نان و غلات کامل بخصوص نانهای حاوی سبوس ( سنگک و بربری ) استفاده نمائید باتوجه به الگوی مصرف مازندران مصرف بیش از 2 کفگیر برنج روزانه توصیه نمی شود .

* برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آنها را بصورت مخلوط با حبوبات مصرف کنید ( مثلاً عدس پلو ، عدسی با نان ، باقلاپلو ... )

* در خصوص مصرف میوه ها ترجیحاً میوه هایی را که پوست آنها خوردنی است انتخاب کنید .

* از سبزیهای تازه به صورت خام و سالاد بدون سس در وعده های غذایی استفاده نمائید .

* از شیر و لبنیات کم چربی استفاده کنید و در صورت عدم تحمل شیر می توانید از دیگر فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر و یا مکملهای کلسیم استفاده کنید استفاده از نور آفتاب جهت دریافت ویتامین D و جذب کلسیم مصرفی تأکید می گردد .

* بهتر است از گوشت قرمز کمتر استفاده نمود و مصرف گوشت سفید بالاخص ماهی را در اولویت قرار دهید .

* مواد غذایی سرشار از امگا 3 باتوجه به ضرورت شامل دانه ها ، مغزها و ماهیها را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

* حبوبات را هفته ای 3 تا 4 بار در برنامه غذایی خود قرار دهید .

* از انواع مغزها ( گردو ، بادام ، فندق و ... ) بعنوان میان وعده بصورت متعادل مصرف نمائید .

* از مصرف غذاهای سرخ کرده پرهیز نموده و باتوجه به ضرورت از روغن های گیاهی مایع استفاده کنید .

* مصرف آب را به میزان فراوان ( حداقل 6 تا 8 لیوان ) در طی شبانه روز فراموش نکنید و قبل از تشنگی آب بنوشید .

* فعالیت بدنی و ورزشی منظم روزانه را از ضروریات زندگی بدانید چرا که تغذیه صحیح بدون ورزش به تنهایی تأمین کننده سلامتی نمی باشد . لذا روزانه نیم ساعت راهپیمایی توصیه می شود .

* چاقی بیماری است . مراقب وزن خود باشید ، تناسب اندام خود را حفظ نمائید و همیشه به دنبال وزن ایده آل باشید .